بازخوانی قواعد و شرایط تأویل از دیدگاه قاضی نعمان
نویسنده
چکیده مقاله:
قاضی نعمان، از فقیهان معروف اسماعیلی، در آثار خود به مسئله تأویل بهگونهای خاص و متفاوت از دیگر اسماعیلیان پرداخته است. بهرغم دیدگاه اسماعیلیان که به باطن و تأویل نگاه حداکثری دارند و در مواردی نیز دچار خطا میشوند، قاضی نعمان اعتقاد به تأویل را در کنار نص تبیین میکند و با ترسیم خط اعتدال میکوشد از خطاهای دیگر اسماعیلیان در امان ماند. وی ظاهر قرآن را صامت و معجزه پیامبر(ص) و تأویل و باطن را معجزه ائمه(علیهم السلام) میداند. او تأویل و باطن را علمی میداند که با بهرهگیری از آیات قرآن و در چارچوب ضوابط اثباتپذیر است. از آرای قاضی نعمان بهرغم ارتکاب تأویلهای مردود، میتوان قواعد و شرایط تأویل را بدین شرح استخراج کرد: «توجه به ظاهر در کنار باطن؛ ارتباط مفهومی تأویل و عقل، تأثیر اخلاص در صحّت تأویل، منتهیشدن تأویل به علم امام و دخالت ایمان در صحت تأویل». بهرغم امتیازهای فکری قاضی نعمان در مسئله تأویل، اشکالها و ابهامهای جدّی در دیدگاه او وجود دارد که در این نوشتار به بررسی و نقد آنها پرداختهایم.
منابع مشابه
مقایسه تحلیلی تأویل از دیدگاه ملاصدرا و قاضی عبدالجبار همدانی
به استناد آیات و روایات، تأویل راهی برای دستیابی به حقایق متن مقدس و عبور از ظواهر الفاظ برای نیل به حقایق آیات است. در این عرصه، هر یک از فرقههای اسلامی به بحث و تدقیق در این زمینه پرداخته و بهگونهای به ارائه تأویل صحیح همت گماشتهاند. نوشتار حاضر به بررسی تأویل از دیدگاه دو دانشمند نامآور از فرقههای اسلامی عقلگرا (شیعه و معتزله)، یعنی ملاصدرا و قاضی عبدالجبار همدانی میپردازد. صدرالمتأل...
متن کاملمقایسه تحلیلی تأویل از دیدگاه ملاصدرا و قاضی عبدالجبار همدانی
به استناد آیات و روایات، تأویل راهی برای دستیابی به حقایق متن مقدس و عبور از ظواهر الفاظ برای نیل به حقایق آیات است. در این عرصه، هر یک از فرقه های اسلامی به بحث و تدقیق در این زمینه پرداخته و به گونه ای به ارائه تأویل صحیح همت گماشته اند. نوشتار حاضر به بررسی تأویل از دیدگاه دو دانشمند نام آور از فرقه های اسلامی عقل گرا (شیعه و معتزله)، یعنی ملاصدرا و قاضی عبدالجبار همدانی می پردازد. صدرالمتأل...
متن کاملتأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
این متن در پی بررسى و نقد دیدگاه علامه طباطبایى درباره "تأویل" است. نویسنده پس از توضیح معنى لغوى تأویل، موارد استعمال چهارگانه آن را در قرآن و کلام سلف برمىشمارد که عبارتند از: توجیه متشابه، تعبیر رؤیا، عاقبت امر و سرانجام کار و برداشت همهجانبه از آیه و بر این باور است که تمام آیات داراى تأویل به معنى اخیر است که از آن تعبیر به "بطن" نیز شده است سپس به صورت عملى تأویل چند آیه را مطرح مىکن...
متن کاملتفسیر و تأویل از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی
دیدگاه ملاصدرای فیلسوف و مفسر قرآن کریم درباره تفسیر و تأویل قرآن و تفاوت این دو اصطلاح از دیدگاه او مسئله اصلی این جستار است. از مراجعه به آثار صدرا به ویژه آثار تفسیری او چون تفسیر القرآن و مفاتیح الغیب چنین بر می آید که در دستگاه تفسیری فیلسوف تأویل گرای شیعی، تفسیر حقیقی و تأویل صحیح یگانه اند و با اینکه بر اصاله الظهور پا می فشارد به سختی متمایل به بواطن معنایی قرآن است و باطن معنا از دید...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 20 شماره 79
صفحات 133- 155
تاریخ انتشار 2015-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023